دانستنی ها 20 | آیا می‌دانید آب جوش زودتر از آب سرد یخ می‌زند؟

 آیا می‌دانید آب جوش زودتر از آب سرد یخ می‌زند؟

در سال ۱۹۶۳، یک دانش‌آموز تانزانیایی به نام امپمبا، به همراه دانش‌آموزهای دیگر مراسمی تدارک دیده بودند و می‌خواستند بستنی درست کنند. برای درست کردن بستنی، همانطور که می‌دانید شیر جوشیده شده‌ای که به آن شکر اضافه شده، باید یخ بزند.

امپمبا هم منتظر بود که ظرف شیر و شکرش سرد شود تا بتواند آن را داخل یخچال بگذارد. اما او عجله داشت و از طرفی می‌دید که اگر زود نجنبد، دانش‌آموزهای دیگر زودتر از او ظرف‌هایشان را در یخچال می‌گذارند و جایی برای ظرف او باقی نمی‌ماند. به همین علت ظرف سرد نشده‌اش را در یخچال گذاشت. اما او در کمال تعجب مشاهده کرد، که زودتر از دانش‌آموزهای دیگر که ظرف شیر و شکر سرد را در یخچال گذاشته بودند، موفق به تهیه بستنی شده است!

مدتی بعد، یک استاد فیزیک به نام دکتر آزبورن از دبیرستان امپمبا بازدید کرد، امپمبا از او ماجرا را پرسید و آزبورن به همراه دستیارش آزمایش را تکرار کرد و به همان نتیجه امپمبا رسید. سرانجام در سال ۱۹۶۹، مشاهدات امپمیا و دکتر ازبورن به چاپ رسید و پدیده زودتر یخ زدن آب گرم، به اثر امپمبا، موسوم شد.

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس
  • ۹۴/۱۱/۲۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی