هوش و سرگرمی ۶۴

یک معما، یک چیستان

چیستان

چهار حرف است نام مطلوبی، که تمنای اهل عالم گشت.

هست جهانی چنان عجیب، یکی اگر کم کنی بماند هشت؟

معما

در یک شرکت طلاسازی سه شمش‌ساز در سه اتاق مختلف کار می‌کردند. یکی از این سه شمش‌ساز از روی هر شمش 10 گرم برای خودش برمی‌داشت و دزدی می‌کرد. هر شمش نیز یک کیلو گرم وزن دارد.

بعد چند وقت از دزدیِ این شمش‌ساز معلوم می‌شود که وزن یک سوم از کل شمش‌های ساخته شده توسط این شرکت  10 گرم کم است. بعد از چند روز یک بازرس می‌آید تا بفهمد کدام یک از سه شمش‌ساز دزد است و او را دستگیر کند، ولی به خاطر کم بودن وزن دزدیده شده از طلای شمش‌ها، باید با ترازو‌های دقیق اندازه‌گیری بشوند و این ترازو هم در دست است ولی بازرس فقط یک بار می‌تواند شمش‌ها را با این ترازو وزن کند.

حال این معما را حل کنید: بازرس چگونه «با یکبار وزن کردن» هم می‌تواند شمش‌های هر سه شمش‌ساز را وزن کند و هم معلوم بشود کدام یک از شمش‌سازها دزد است؟

پاسخ چیستان:

بهشت

پاسخ معما:

بازرس باید از طلاساز اول یک شمش طلا، طلاساز دوم دو شمش طلا و از طلاساز سوم سه شمش طلا بگیرد، بعد آن‌ها را گذاشته روی ترازو و  وزن کند. اگر وزن شمش‌ها 10 گرم کم بود، طلاساز اول، اگر 20 گرم کم بود، طلاساز دوم و اگر 30 گرم کم بود، طلاساز سوم دزد است.

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی