چرا زیردریایی زیر آب میماند؟
بیشتر زیردریاییهای امروزی دو بدنه دارند؛ بدنه داخلی و بدنه خارجی. بین این دو بدنه مخزنهایی به شکل صدف ساخته میشود که داخل آنها با آب یا هوا برای سنگین یا سبک کردن وزن زیردریایی پر میشود. وقتی که زیردریایی میخواهد در آب فرو رود، شیرهای بزرگ آن را که زیر مخزنها قرار گرفتهاند باز میکنند و آب وارد مخزنها میشود. در این حالت هواکشها هوای موجود در مخزنها را تخلیه میکنند. این هواکشها بالای مخزنها قرار دارند. وقتی آب وارد مخزنهای صدفمانند میشود، زیردریایی هم سنگین میشود و به اعماق آب فرو میرود.
وقتی لازم باشد زیردریایی از ته دریا بالا بیاید، نخست هواکشها را میبندند و با دستگاهی هوا را چنان با فشار وارد مخزنها میکنند که آب درون آنها بیرون رانده میشود. در این هنگام زیردریایی سبک میشود و میتواند به راحتی از زیر آب بیرون آید. برای فرو بردن زیردریایی به زیر آب یا برعکس، از چند سکان که افقی بر بدنهاش چسبیدهاند، استفاده میشود. اما هنگام حرکت به پیش، مانند یک کشتی معمولی فقط با یک سکان هدایت میشود.
(منبع: سایت daanestanihaa.ir)
نظرات (۰)