چیستان ۴۵

یک معما، یک چیستان

چیستان

این سر کوه ارّه ارّه، آن سر کوه ارّه ارّه، میان کوه گوشت برّه؟

 معما

شخصی مدت هفت شب در مهمان‌خانه‌ای منزل می‌کند و چون پول نقد برای پرداخت کرایه هتل را ندارد، قرار می‌گذارد از هفت حلقه به‌هم‌پیوسته طلا که به همراه دارد، هر شب یکی از آن‌ها را به جای کرایه به هتل‌دار بپردازد. اما می‌خواهد بیش از یک بار آن حلقه‌ها را از هم نگسلد.

سؤال: چه‌طور چنین چیزی ممکن است؟

راه‌نمایی: مثلاً شب اول حلقه‌ها را از وسط باز می‌کند و یکی را در آورده و به هتل‌دار می‌دهد و 2 تکه به‌هم‌پیوسته برایش می‌ماند. شب‌های بعدی باید هر شب یکی به حلقه‌هایی که داده اضافه کند بدون این‌که روی آن دو تکه تغییری ایجاد کند.

پاسخ چیستان:

دندان‌ها و زبان

پاسخ معما:

شب اول حلقه سوم را درمی‌آورد و به هتل‌دار می‌دهد.حلقه‌های به‌هم‌پیوسته 2 تایی و 4 تایی برایش باقی می‌ماند. شب دوم 2 حلقه را می‌دهد و یک حلقه را پس می‌گیرد. شب سوم دوباره یک حلقه را هم می‌دهد. شب چهارم 4 حلقه را می‌دهد و بقیه را پس می‌گیرد. شب پنجم یک حلقه را دوباره می‌دهد. شب ششم 2 حلقه را هم می‌دهد ولی یک حلقه را پس می‌گیرد. شب هفتم یک حلقه را دوباره می‌دهد.

اشتراک گذاری در کلوب اشتراک گذاری در فیس بوک اشتراک گذاری در تویتر اشتراک گذاری در افسران اشتراک گذاری در پلاس
  • ۹۵/۰۵/۲۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی